Cum functioneaza sonda lambda?

Consumul de benzină depinde de foarte mulţi factori, printre care stilul de condus, reglajele şi uzura motorului, greutatea portantă, uzura şi umflarea anvelopelor, etc. Eu îşi vorbesc de ceea ce mă pricep: despre reglajele motorului.

 

Amestecul aer-benzină în camera de ardere trebuie să fie de 14,7:1 ceea ce înseamnă că 14,7 părţi aer cu 1 parte de benzină. Aceasta este cazul ideal pentru motor!

 

Reglajul amestecului se face de către un senzor foarte important, numit sonda lambda. Aceasta este înşurubat în galeria de evacuare a motorului, şi arată aşa:

sonda_lambda

Ce face el de fapt? Citeşte oxigenul din gazele de eşapament, şi transimte datele pentru calculator (Electronic Control Unit=ECU), care pe baza acestei semnale reglează amestecul.

 

Întrebarea este: de ce trebuie folosit sonda lambda, de ce nu se reglează din start amestecul ideal de 14,7:1?
Motorul, când este rece, are nevoie de amestec mai bogat, deci mai puţin aer. La motoarele cu carburator, vă aduceți aminte, era şoc mecanic: o clapetă care închiea fluxul aerului pentru a obţine amestec mai bogat. Totodată, când motorul este cald, şi se foloseşte la sarcină uniformă (de ex. rulare cu 100 km/h), amestecul poate fi mai sărac decât ideal pentru a reduce consumul de combustibil.

 

Aceasta este funcţia sondei lambda: reglarea cât mai precisă a amestecului, în funcţie de sarcina motorului.
Valorile sondei lambda sunt:

valoare = 1.00 înseamnă amestec ideal, de 14,7:1 Se numeşte valoarea stoichiometrică.
valoare mai mică de 1.00 înseamnă amestec mai bogat, de ex. 12:1
valoare mai mare de 1.00 înseamnă amestec mai sărac, de ex. 16:1

 

Poate vă întrebaţi: de ce nu se reglează în aşa fel încât să mergem cu motorul cald la cel mai sărac amestec, pentru a economisi combustibil?
Următorul grafic ne arată cum influenţează amestecul puterea şi consumul de combustibil:

 

grafic_lambda

Linia verticală din mijloc reprezintă cazul ideal, când valoare lambda = 1. Se poate vedea, că linia discontinuă, care reprezintă consumul de combustibil mai scade spre dreapta, unde va atinge punctul minim, cu amestec de 15,4:1 (valoare lambda = 1.05). Aici avem cel mai mic consum!

 

Însă, să vedem un pic şi partea de sus a graficului, unde este vorba de puterea motorului. Vedeţi, puterea maximă atingem cu un amestec mai bogat, de 12,6:1, la valoarea lambda = 0.86 însă şi consumul este destul de mare.

 

Revenind la întrebare: de aceea nu se poate sărăci cât mai mult amestecul, fiindcă după un moment dat, după amestec de 15,4:1 dacă sărăcim mai mult, consumul începe să crească, iar puterea scade și mai mult.

 

Putem afirma ajungând aici, că sonda lambda este o piesă foarte importantă în funcţionarea economică a motorului. Totuşi, ca orice piesă, are şi ea o durată de viaţă, care se estimează la cca 100 000 km. Această durată depinde foarte mult de calitatea benzinei, cât şi de modul de exploatare a maşinii: dacă se circulă mai mult în oraş, sonda lambda are mai multe depuneri, etc. De fapt de aceea nu se poate folosi benzină cu plumb, fiindcă materialul din care este fabricat sonda lambda s-ar contamina imediat.

 

Verificarea funcţionării corecte a sondei lambda e destul de simplă, şi se face cu tester de diagnoză, la aproape orice service auto. Vă propun, dacă aveţi timp, să verificaţi starea sondei lambda pentru a nu risipa combustibil!

 

Posted in Fără categorie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *