Cuplu VS putere – când schimbați treptele de viteze?

Dacă vă gândiți, cu toții conducem aproape automat, ca un robot. Mai ales cine are mai multe zeci de mii de km în spate, conduce din obișnuință, fără să fie atent la ceea ce face.

Obișnuința însă poate fi bună sau rea.

Cel mai des am văzut obișnuință rea la schimbarea vitezelor. Când schimbăm treptele?

 

Ca să intrăm în detaliu, trebuie să vedem ce înseamnă cuplul motorului în funcție de turație?

Fiecare motor oferă cuplul diferit în funcție de turație, pe internet găsiți curba de cuplu al motorului Dvs.
Să luăm un exemplu:

Putere-si-cuplu-in-functie-de-turație

Putere si cuplu in functie de turație

Curba de cuplu (cel albastru) ne arată că acest motor oferă cuplul maxim la 1700 rot/min, iar puterea maximă (curba roșie) la 4000 rot/min. 

Pentru schimbarea corectă al treptelor de viteze ne interesează mai mult cuplul.

 

[Lege] Funcționarea ideală al motorului este la turația cea mai mică unde avem cuplul maxim.

Atunci are consumul cel mai mic și uzura cea mai mică. 

În exemplul nostru, dacă această mașină merge totdeauna la 1700 rot/min, are consum cel mai mic și motorul se simte cel mai bine.

 

Când schimbăm treptele dacă vrem să conducem ideal?

Urmărim-turometrul-pentru-schimbarea-vitezelor

Urmărim turometrul pentru schimbarea vitezelor

 

Trebuie să introducem un alt termen: etajarea cutiei de viteze. Aceasta ne spune ce diferențe de turație avem între treptele de viteze. Determinarea acestuia este foarte simplă: mergeți în treapta a III-a la turație de 3000 rot/min, și schimbați treapta într-a IV-a. Uitați-vă pe turometru la ce valoare a scăzut turația. Repetați procedeul între treapta IV și V, sau V și VI. Poate veți obține alte valori între diferite trepte, și aceasta este normal: etajarea cutiei de viteze nu este liniară, ci determinată de constructor în funcție de mulți factori. 

În cazul motoarelor pe benzină diferența de turație este de cca 1000 rot/min, la diesele cca 500-700 rot/min. 

 

Să revenim la exemplul de mai sus: dacă între viteza IV și V sunt 700 rot/min, înseamnă că mergem cu mașina la treapta IV cu 2400 rot/min (1700+700), și schimbăm viteza într-a V-a. Atunci turația va scădea la 1700 rot/min, când deja avem cuplul maxim. Aceasta înseamnă că folosim motorul în condiții ideale!

 

Tot din curba de cuplu putem urmări puterea maximă. Dacă vrem să accelerăm puternic la o depășire, putem tura motorul din exemplul de mai sus până la 4000 rot/min, când avem puterea maximă.

Este de înțeles de ce nu intrăm în depășire cu turația de 1700 rot/min: avem putere de numai 100 kW (136 CP), iar dacă retrogradăm vom avea 2400 rot/min (1700+700), când puterea crește la 130 kW (177 CP), care nu este totuna!

 

Se spune că fiecărei obișnuință trebuie 21 zile ca să ”intre în sânge”.
Începând de mâine fiți mai atent la schimbarea vitezelor, faceți conform cuplului maxim la turația cea mai mică.

Căutați pe internet curba de cuplu al motorului Dvs, ca să puteți determina când aveți la dispoziție cuplul maxim și cum crește puterea în funcție de turație.

Determinați etajarea cutiei de viteze, prin urmărirea turometrului și schimbarea vitezelor.

Calculați-vă la ce turație trebuie să schimbați viteza dacă vreți să conduceți în mod ideal pentru motor. 

Timp de 21 zile schimbați vitezele în mod conștient, să vă faceți obișnuință din ea. 

Enjoy! 

 

Posted in Fără categorie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *