Defecțiunile cele mai des întâlnite ale turbosuflantei

Odată plimbându-mă prin oraș venea un băiețaș cu un BMW cu turație mare, frânează lângă bordură și imediat oprește motorul. Eram aproape, și am auzit cum săraca de turbină s-a mai învărtit câteva secunde bune după ce motorul s-a oprit.

Atunci am decis să scriu un articol despre cum să avem grijă de turbină.

 

Turbina este o piesă relativ simplă, însă datorită proiectării și asamblării foarte precise au prețuri ridicate. Turaţia turbosuflantei ajunge la 200 000 rot/min, iar temperatura gazelor de eşapament pot atinge şi 1000 grade C la motoare pe benzină!

 

La motoarele diesel moderne găsim turbosuflante cu geometrie variabilă, ceea ce înseamnă că îşi schimbă unghiul elicelor pentru a produce presiune atât la turaţii mici cât şi la turaţii mari. La motoarele pe benzină se folosesc turbosuflante fără geometrie variabilă, fiindcă temperatura ridicată a gazelor de eşapament ar strica mecanismul de comandă a variaţiei.

 

Principalele defecţiuni ale turbosuflantelor se datorează acelor componente ale motorului care lucrează împreună cu turbo: admisia, evacuarea şi sistemul de ungere.

turbo_elice

Elice turbo pe partea de admisie.

1. Pe partea de admisie, datorită filtrului de aer de slabă calitate sau îmbâcsit, apar mici particule solide în aer.

Aceasta lovesc elicea cu viteză fantastică, din care rezultă uzura elicei.

După uzură ansamblul deja nu mai este echilibrat dinamic, incep să se dezechilibreze din ce în ce mai tare, care conduce la uzura axului.

 

 

 

 

Elice turbo pe partea de evacuare deteriorat.

Elice turbo pe partea de evacuare deteriorat.

2. Pe partea de evacuare pot apărea particule mici în gazele de evacuare, care tot aşa distrug elicea de evacuare, ca în cazul elicei de admisie.

Elicele pot suferi din cauza temperaturii prea mari a gazelor, dar şi datorită vitezei ridicate ale acestora. Bucăţi rupte din elice conduce la dezechilibrarea axului, care se va uza foarte repede.

 

 

 

 

 

 

3. Axul turbosuflantei. Datorită ungerii, a uleiului sau a filtrului de ulei de slabă calitate, neschimbate în timp pot duce la ruperea filmului de ulei ce desparte axul de lagăr. Aceste două elemente se ating în lipsa parţială a filmului de ulei, care duce la uzura prematură a axului.
Aceiaşi fenomen se întâmplă dacă oprim repede maşina de la turaţii mari, sau dacă nu lăsăm să se răcească turbosuflanta înainte de a opri maşina.

 

Axa turbo care a rămas fără ungere.

Axul turbo care a rămas fără ungere.

 

Aveți grijă de această piesă scumpă, cu următoarele sfaturi:

Folosiţi ulei prescris de fabricant. Citiţi în cartea tehnică a maşinii sau sunaţi la reprezentanţă şi întrebaţi de calitatea şi vâscozitatea uleiului care trebuie folosit la maşina Dvs. Calitatea este data de API (American Petroleum Institute) sau de ACEA (Asociatia Constructorului European de Autovehicole). Unii constructori au BLAT-ul lor, de ex. Mercedes-Benz, BMW, VW, Renault, Volvo, etc. Cereţi date exacte și urmăriți-l întocmai!

Schimbaţi uleiul în timp. Dacă utilizaţi maşina în regim normal, să nu mergeţi mai mult de 15 000 km cu un schimb de ulei. Nu prelungiţi schimbul, chiar daca aşa recomandă dealerul! Aceiaşi motoare Mercedes care avea înainte intervalul schimbului de ulei la 20 000 km, acum, fără nici o schimbare tehnică, recomandă 40 000 km parcurs. Trebuie să se strice de ceva motorul, altfel nu au profit. Dar asta e o altă temă...

• Dacă rulaţi cu viteze ridicate, înainte să vă opriţi cu maşina, lăsaţi să se răcească motorul în relanti. În numai 30 de secunde temperatura gazelor de eşapament pot scădea de la 600 grade C la 150 grade C.

 

• Dimineață, când porniți mașina lăsați 20-30 secunde să meargă în relanti, numai după aceea porniți pe drum. Primele kilometri trebuiesc făcute cu turații mici și medii, să nu supra solicitați piesele reci ale motorului.

Folosiţi tratament de motor Metabond în motorul Dvs. de 18 ani folosesc Metabond în toate mașinile mele în motor, cutie de viteze și combustibil. Nu numai la mașini, dar și la motociclete sau chiar mașină de tuns iarbă! Reduce frecarea și protejează motorul în lipsa parțială a uleiului. Este o gamă de produse fantastice! Link direct către produsele de întreținere aici.

 

 

Atât pentru astăzi.
Fiţi calmi şi zâmbiţi mult 🙂

Posted in Fără categorie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *