Dezvoltarea motoarelor pe benzina

Cum ar fi lumea aceasta, dacă fiecare ar fi mulţumit cu ceea ce s-a dat? Nu ar fi fost invenţii! Cum a spus tatal meu: dezvoltarea tehnico-stiintiifica a acestei Planete se datorează oamenilor leneşi! Dacă fiecare ar fi fost harnic, nimeni nu se gândea să pune un animal în faţa plugului, şi acum am cultiva pamântul cu beţe ascuţite...

Asta ca o paranteză, să revenim la ale noastre.

 

Cresterea performantelor unui motor.
La începutul începuturilor, la "masinile de epoca" cum spunem noi acum, dar care au fost vârful tehnologiei de atunci, a existat o maneta pe bord, prin care conducătorul a reglat avansul din mers! În functie de turaţia şi sarcina motorului a tras câte un pic de maneta, pâna când - dupa ureche! - a reglat avansul. Si mai spunem că noi ştim să conducem...

 

A urmat reglarea avansului prin vacuum.

reglarea avansului prin vacuum

Reglarea avansului prin vacuum

Turaţia şi, mai ales, sarcina motorului, este direct proporţională cu vacuumul creat în galeria de admisie: cu cât avem turatia mai mare, si cu cât apasam mai mult acceleraţia - se deschide mai mult clapeta - cu atât avem mai mult vacuum în galeria de adminsie. De aici a fost doar un pas legarea cu un furtun cu sistemul de aprindere (delcou), care în functie de vacuum roteste cu câteva grade masa întrerupatoarelor, astfel reglând avansul.

 

 

 

 

 

Carburatoarele clasice sunt acum înlocuite cu sisteme de injecţii electronice. Pionerul era injecţia monopunct,

Schema injectie monopunct

Schema injectie monopunct 1. injector, 2. intrare aer, 3. clapeta de accelerație, 4. galerie de admisie

care era foarte asemănător cu carburatorul, numai că benzina nu a mai fost tras de vacuum, ci injectat, conform comenzilor calculatorului. A fost un singur injector montat în locul carburatorului, care a deservit toate cilindriile.

Sistemul este nevoit să folosească și sonda lambda pentru urmărirea amestecului și oferă posibilitatea montării catalizatorului pentru scăderea noxelor.

Avantajele injecției monopunct față de carburator:

  • emisii poluante mai puține datorită catalizatorului
  • umplere mai bună a cilindrilor cu amestec crește performanța motorului
  •  menținerea emstecul ideal (stoichiometric) rezultă scăderea consumului
  • răspunsul motorului la accelerație devine mai rapid datorită controlului mai precis al cantității de combustibil injectate

 

 

 

 

 

Tehnica s-a dezvoltat în continuare prin injecţia multipunct.

Injecție multipunct

Injecție multipunct

Acum fiecare cilindru are câte un injector, benzina se injectează în funcţie de mulţi parametri. iar injectoarele sunt comandate de calculator.

Cu acest sistem avem control și mai precis asupra cantității de combustibil injectat.

Trebuie precizat că injectarea se face în anticamere, de aceea acest tip de injecție se mai numește și injecție indirectă.

 

 

 

 

 

 

Actual avem cel mai avansat injecție pe benzină, numit injecție directă (GDI, FSI).

Injecție directă

Injecție directă

 

Aceasta injectează benzina direct în camera de ardere, pe capul pistonului. Avantajele față de injecție indirectă (multipunct) sunt numeroase:

  • eliminarea depunerilor de benzină pe pereții galeriei de evacuare și pe supape
  • îmbunătățirea controlului amestecul aer-benzină
  • încălzirea mai rapidă a catalizatorului prin întârzierea injecției
  • pornire mai ușoară la rece datorită pulverizării mai bune a combustibilului
  • posibilitatea folosirii amestecului stratificat.

 

 

 

 

Ce este amestecul stratificat? Înseamnă, că motorul nu trage amestecul aer-benzină gata format, ci se formează direct în camera de ardere.

Injectare in mod stratificat

Injectare in mod stratificat

 

Scopul este de a concentra cantitatea de combustibil în zona bujiei pentru a obține un amestec apropiat de cel ideal (stoichiometric), iar în rest să avem numai aer. Pentru aceasta norul de combustibil este dirijat spre bujie cu aerodinamica specială al pistonului, iar injecția se face în faza de comprimare.

Aceasta este modul stratificat.

 

 

 

 

 

 

Se pune întrebarea: de ce s-a complicat atât de mult sistemele de injecţii, de ce nu a fost bun carburatorul care a funcţionat aproape 100 de ani?
Răspunsul este, că producătorii erau obligaţi să reducă poluarea maşinilor, şi aceasta s-a putut face prin montarea sistemelor electronice din ce în ce mai sofisticate.
După părerea mea putea să reducă drastic noxele şi cu clasicul carburator, dacă s-ar fi montat sisteme de oxi-hidrogen, sau orice alt sistem bazat pe apă, care folosesc apa la ardere. Nu vorbesc de motoare care funcţionează pe apă, ci motoare "normale", care pe lângă carburantul clasic folosesc şi apa în procesul de ardere.

 

Probabil sistemele auxiliare de apă nu aducea profitul scontat pentru producător, de aceea avem maşini cu electronică complicată...

Posted in Fără categorie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *