Remapare sau tuningbox?

Fiecare alegere care facem în viața aceasta are aspecte negative și pozitive, orice alegere poartă în el compromisuri.
Pentru optimizarea motorului, aveți de ales între cele două tehnici: remaparea versus chip tuningbox. 

Sunt câteva aspecte la ambele tehnici, despre care nu vorbește nimeni. 

 

Ce înseamnă remaparea?

chiptuning-4

Tunerul scoate calculatorul din mașină, desface cutia, cu un ac face contact cu piciorușul corespunzător al chipului, și face modificările în matrice:

chiptuning-3

 

Știe la ce coloane și rânduri are voie să facă modificările. Salvează, după care încarcă înapoi în chip. Dacă face cu bun simți, și nu intervine nimic în timpul descărcării-încărcării, atunci este bine.

Se întâmplă de multe ori, au povestit tunerii, că calculatorul nu acceptă încărcarea programului, numai după 17 ori de încercări disperate. Sau a fost o fluctuație de curent, un contact imperfect în timpul încărcării, și calculatorul s-a distrus iremediabil, trebuia înlocuit cu un alt calculator.

Cel mai des nu sunt probleme așa de mari, ci ”factorul uman” strică totul. De exemplu, trebuie schimbat o cifră de la ”18” la ”21”. Tunerul vrea să impresioneze clientul, și pune ”23”, să tragă mașina ca dementul. Săracul trage până când crapă turbina sau injectoarele.

O altă problemă des întâlnită se datorează creșterea presiunii turbinei. Un tuner îmi spunea că numai cu 0,3 bar crește presiunea normală, dar atenție! Aceasta înseamnă creștere de 30%! Turbinele în mod normal lucrează la 1,0 bar, deci dacă se crește artificial presiunea la 1,3 bar, înseamnă creștere de 30%.

Problemele nu se opresc aici. Deseori apare fumul și consumul crescut. Sunt mulți care spun că nu-l interesează consumul. Bine, dar de fum ce spun? De depunerile pe capul pistoanelor, pe la supape, catalizator, Doamne ferește, filtru de particule?

 

Am vorbit doar de probleme în cazul remapării. Ca orice lucru în viața aceasta, și remaparea are puncte pozitive:

  • Un tuner adevărat dezvoltă programul, nu face copy-paste cu programe cumpărate și trimise pe email. Dezvoltarea programului implică măsurări repetate al curbei de cuplu și putere pe stand dinamometric, cât și măsurarea gazelor de eșapament.
  • S-a întâmplat cazuri când tunerul a reușit să corecteze problemele programului original. De exemplu, la motoarele 1.9 TDI pompă-injector a fost o greșeală referitor la pornirea motorului la cald: era setat turație minimă de 250 rot/min, numai în atunci pompa începea să injecteze motorină. Datorită descărcării parțiale al acumulatorului și a uzurii normale al demaroului, aceasta nu putea învârti motorul cu 250 rot/min, deci calculatorul nu a injectat motorină. Această eroare a fost corectată, setând o valoare minimă mai mică.
  • Dacă cineva vrea putere extremă, trebuie să apeleze la remapare. Presiunea turbinei, presiunea combustibilului, avansul de aprindere, și multe altele se pot regla la valori foarte mari. De obicei este necesară schimbarea turbinei, al furtunelor, intercoolerului și al injectoarelor. Astfel un 1.9 TDI de 130 CP poate ajunge la puterea extremă de peste 210 CP, cu investiție de cca 4000 euro.

 

Ce știe un chip tuningbox de calitate?

racechip-desfacut

Are componente electronice avansate, prețurile chip tuningboxurilor diferă tocmai de performanțele acestor chipuri.

  • Învață de la calculatorul original, se autoreglează în funcție de condițiile reale, dar nu schimbă nimic în programul original. 
  • Se poate regla puterea și intervalul când să fie activ, însă toate valorile vor rămâne strict în marja prescrisă în calculatorul original. Dacă am vrea să depășim marja de siguranță, calculatorul vede eroare și aprinde becul Check Engine pe bord, astfel nu putem supra-tuna motorul în nici un caz. 
  • Nu necesită pricepere în programele ECU, oricine poate monta prin mufă în mufă. Oricând se poate reveni la stadiul inițial, decuplând mufele. 
  • Creșterea puterii este mai blândă, în jur de 20% (în funcție de chip tuningboxul ales), față de creștere peste 30% în cazul remapării. Este dezvoltat în primul rând pentru folosirea zilnică a mașinii, nu pentru competiții auto.
  • Ca în orice industrie, și aici sunt produse mai bune și mai slabe. Un chip simplu nu poate face niciodată la fel treaba ca unul performant. Se întâmplă că clientul alege un chip ieftin și așteaptă mai mult de la ea decât aceasta poate. 

 


Știu că vă interesează optimizarea motorului, de aceea citiți acest articol. Pe care cale vreți să mergeți?

Dacă alegeți remaparea, trebuie să căutați în Google firme care oferă acest serviciu. Nu apelați niciodată la ”pricepuții” care au un laptop, și care remapează calculatorul la 100 euro. Alegeți o firmă mare, cu istorie, care a investit în aparatură, și care oferă serviciile la prețuri începând de 350 euro.

Dacă alegeți chip tuningboxul, știți că sunteți la locul potrivit!  

 

Posted in Fără categorie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *